jaarverslag 2017

Zorg is tijd nemen

“Durf jij een versnelling lager te schakelen?
Neem jij de tijd voor wat een bewoner écht wenst?”

jaarverslag 2017Met deze markante maar toch oprechte vraag trachtten we recent de aandacht te wekken in een advertentie met vacatures voor verpleegkundigen en zorgkundigen.

Tijd nemen is hierin het fundamentele begrip. Tijd is een schaars goed geworden. Agenda’s staan bol van de afspraken, we vliegen van de ene taak naar de andere en iedereen roept: “Ik heb het zo druk!” Soms vliegt de tijd, soms staat de tijd stil.

Tijd en balans vinden tijdens de zorg voor bewoners is nochtans een essentieel onderdeel van kwalitatieve zorg. Rust vinden om bij de bewoners en bezoekers te zitten, tijd nemen om naar hen te luisteren, oog hebben voor dat wat mensen echt wensen: dat is zorg op maat, persoonlijke zorg afgestemd op de levenswijze van de bewoner. Zorg waarbij iedereen participeert en het verschil maakt.

In de vier huizen van Woonzorgnet-Dijleland zie en hoor ik elke dag voorbeelden van de inzet van medewerkers om tijd vrij te maken voor de echte dingen van het leven. Bewoners genieten hiervan en medewerkers krijgen hierdoor energie en plezier in hun werk. Ik zie medewerkers, vol passie en bevlogenheid, zich inzetten om niet in de val te trappen van de ochtendrush en creatief omgaan met tijd.

Tijd nemen, het klinkt eenvoudig. Het vraagt van medewerkers echter een bewustzijn en een kunde, van het team een attitude en van het huis een cultuur. Het vraagt een transitie van taakgerichte opdrachten naar eigen regelkeuze. Verantwoordelijkheid dragen en denken in oplossingen en mogelijkheden zijn waarden die vanzelfsprekend zijn voor onze organisatie. We gaan hier dan ook in 2018 maximaal op inzetten met het project rond Innovatieve Arbeidsorganisatie. Wij kijken er alvast naar uit en houden jullie op de hoogte.

Dit jaarverslag is een neerslag van de inzet van iedereen die deel uitmaakt van Woonzorgnet-Dijleland.

Dank aan iedereen !

Zorg is tijd nemen, tijd nemen is zorgen voor elkaar.
We wensen de lezer graag wat tijd en veel leesplezier.

Griet Robberechts
Algemeen directeur Woonzorgnet-Dijleland